WELCOME FRIEND....





Welcome to my blog....lets enjoy..!!!



Tuesday, October 15, 2013

Mabul Island 27/9~30/9/2013- part 4 seharian di Mabul

Mabul memang tempat indah,, sesuai untuk si pencinta alam..tapi bukan untuk si pemburu hiburan..
aktivity di Mabul hanyalah relaks...berenang..berjalan..berangan..berfikir...mandi...berenang...
jangan mengharapkan makan sesedap hotel lima bintang di kl..jangan angankan hiburan seperti bangla road di patong..jangan impikan kemeriahan pasar karat di jb..semuanya tiada di Mabul...


yang ada cuma pemandangan yang memukau jiwa...


rumah orang bajau...

keliling pulau penuh dengan chalet

jetty chalet...private


airnya...jernih

aku bukanlah terer sgt tangkap gambo..so macam ni je lar gambo yang aku dapat...

hari2 yang terluang kami jalan2 sekitar pulau..tengok gambo perempuan gediks jom...









diwaktu kami lepak2 memang ade lah anak2 orang bajau yg datang mintak duit. Memang kadang2 tak layan lah. Tapi sekali tu aku rasa nk layan lah diorang nih.
waktu ni dah nak magrib. Datang 6orang anak bajau ni mintak duit. aku kira dulu diorang ni sume sebab katanya diorang ni pandai menipu. aku kira ade 6 orang jadi duit aku ade cukup 6ringgit. 

Aku bagi CikRos biar die yang bagi duit budak2 ni ala2 duit raya lah. Tetiba tak cukup...

Mujur awal2 lagi kitaorang dah kira. Diorang ni pandai menipu. So berhati2 lah yer..

Bila dah dapat duit cepat2 die simpan then claim yang die tak dapat lagi...kesian ka,, budak2 ni kurang didikan...

Jualan sate di dalam gelap..agak merunsingkan kitaorang la macamne brader ni bleh tahu sate die dah masak...die sengih2 then die kata...suluh la pakai torchlight.. gambar ni terang cuma pakai flash camera... bayangkannnnn....

Ni lah suasana mabul di jam 6ptg...agak merimaskan sebab kita dah biasa terang manakala di sini gelap tapi anak2 tetap bermain lari2 dan bunyi budak2 yang keriuhan. Sebenarnya hidup kita ni yang lupa diri tak ingat asal usul dulu.
Dahulu waktu mula2 pindah ke Felda beginilah juga kehidupan kami..kehidupan yang tak terjangkau di pemikiran anak2 ku...insyalah kalau berkesempatan akan ku bawa atira menyelusuri kesusahan kaum lain di dunia ini...



No comments:

Post a Comment